12 mars 2011

Chokladfrossa!

- Mjölk(protein)fria chokladpraliner? Det kan jag fixa?!
Ja så sa jag, utan en sekunds betänketid, till en vän som undrade vad hon skulle bjuda på för små godsaker på sin fest - på gästlistan fanns mjölkallergiker. Jag kan konstatera så här i efterhand att jag verkligen inte visste vad jag gav mig in på!

Fina var allergisk mot mjölkprotein och ägg fram tills hon var 4 respektive 7 år ungefär. Vi lyckades trixa till mat med mera ganska bra och jag trodde absolut att utbudet hade utvecklats exponentiellt sedan dess. Så otroligt fel jag hade...

Nå, efter lika delar research och ren chanstagning ägnades ett par timmar igår kväll åt att få till tryfflar så att det bör räcka för alla som kommer på festen imorgon idag:

Tre sorters chokladtryffel!
Det blev inte samma konsistens som när jag brukar göra, men smaken var det - enligt Fina och mig - inget fel på. :-)
Resten av idag ägnas åt packande och inte mindre än två olika kalas! Morgondagen tillägnas Fina och hennes avresa till UK. Vad gör ni?

update: Tryfflarna fick godkänt - festen får toppbetyg av mig! :-) 

1 kommentar: