03 februari 2011

Mössa

Eftersom jag glömde min mössa någonstans när jag var bortrest för ett tag sedan har jag velat virka en ny. Igår blev det äntligen av!

Mössan är virkad med utgångspunkt från ett mönster på Järbo Garn. För att hitta det, titta under Gratis beskrivningar och Mössor, vantar och sockar. En bit ner finns mönster 15-13 och det är mössa C jag har kikat på. Anyway, här kommer min beskrivning:

Garn: Järbo Molly
Garnåtgång: ca 75g
Virknål: 7

Jag har virkat runt, runt - det vill säga inga smygmaskor och luftmaskor så som det är i Järbo-mönstret.

Virka 2 lm
v1: 5 hst i 2a lm (5)
v2: 2 hst i varje (10)
v3: 2 hst i varje (20)
v4: * 1 hst, 2 hst i nästa *, upprepa * - * varvet ut (30)
v5: ett varv utan att öka (30)
v6: * 1 hst, 2 hst i nästa *, upprepa * - * varvet ut (45)
v7-8:  ett varv utan att öka (45)
v9: * 5 hst, 2 hst i nästa *, upprepa tills bara 3 återstår på varvet, virka dem (53)
v10-17 (eller virka tills mössan är lagom lång):  ett varv utan att öka
Sista varvet virkas fm baklänges (här ett klipp från Youtube som visar hur man gör)

Det är ganska stor risk för fel i mönstret eftersom jag bara kladdade lite efterhand medan jag virkade...tacksam för alla kommentarer och synpunkter!

Lycka till! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar