24 februari 2011

Senare = nu!

Eftersom jag är så glömsk så gör jag mig en tjänst och lägger upp mönstret nu, medan jag virkar den andra rutan.


Garn: Drops Paris
Virknål: 3,5


Rundeln:
v1: 8 fm i en magisk ring, avsluta med en sm och dra åt ringen (8)
v2: 3 lm, 1st i samma m, * 2st i nästa m *, upprepa * - * varvet ut, sm i tredje m i lm-kedjan  (16)
v3: 3 lm, 1st i samma m, * 2st i nästa m *, upprepa * - * varvet ut, sm i tredje m i lm-kedjan (32)
v4: 3 lm, 1st i samma m, * 1st i nästa m, 2 st i nästa m *, upprepa * - * varvet ut, avsluta med sm och dra igenom (48)


Inramning:
Fäst inramningsgarnet med sm i vilken som helst av rundelns maskor
v1: 4lm, i samma m, gör 1dst, 2lm, 2dst, 1lm, hoppa över en m, dst i två följande, 1m, hoppa över en m, dst i tre följande, lm, hoppa över en m, dst i två följande, lm = första sidan på fyrkanten. 
Fortsätt med: * i nästa m: 2dst, 2lm, 2dst, 1lm, hoppa över en m, dst i två följande, 1m, hoppa över en m, dst i tre följande, lm, hoppa över en m, dst i två följande, lm *
Nu är andra sidan på fyrkanten gjord. Upprepa * - * två gånger till, avsluta med sm
v2: 3lm, 1st i varje maska varvet runt, förutom i hörnen - där görs 5st i mellanrummet mellan grupperna om 2dst. Avsluta varvet med sm och dra igenom.


Som vanligt har jag skrivit in mönstret rakt ur huvudet - jag har inte testat det själv (än). Kommentera gärna om något verkar knas!


Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar